Ben je pas je bedrijfje begonnen, of wordt het eens tijd voor een nieuw laagje verf. Dan kan onderstaand artikel wel eens interessant voor je zijn. Want je kunt namelijk een hoop fouten maken tijdens het creëren van je huisstijl.

Als een grafisch ontwerper weet ik hoe belangrijk het is om een goede huisstijl te hebben. Een goede huisstijl bestaat uit meer dan alleen een leuk logo en een visitekaartje. Het kan zelfs het verschil uit maken of klanten wel of niet met je zaken willen doen.

Voor huisstijl inspiratie, zijn deze posts zeker aan te raden.

Wanneer je aandacht besteed aan een goed uitgedachte en uitgewerkte huisstijl, kan dit vertrouwen opleveren van je klant. De algemene look en feel van je bedrijf is belangrijk voor de eerste indruk, en als die niet goed is zullen veel mensen ergens anders kijken. Niet iedereen kan precies zeggen waarom dat ene restaurant een slecht logo heeft, maar iedereen kan het wel herkennen.

Er zijn natuurlijk een aantal fouten die je al snel kunt maken als je een huisstijl gaat bedenken. Maar door er voor te zorgen dat jij ze niet maakt, kun je je onderscheiden van de concurrentie en jouw bedrijf op een hoger niveau tillen.

Nu is niet iedereen een grafisch ontwerper, en heeft ook niet iedereen het geld om er een grafisch ontwerper in te schakelen als ze beginnen met hun bedrijfje. Zeker voor de eerste fase, kun je prima zelf het een en ander maken. Maar, zorg ervoor dat je onderstaande fouten niet maakt.

Helemaal geen huisstijl hebben

Best een logisch iets als je net pas begint met je bedrijfje. Er zijn zoveel zaken die je moet regelen en moet uitvogelen, dat een huisstijl vaak iets is voor later. Zo ben ik namelijk zelf ook begonnen, ik ontwierp mijn eigen huisstijl naarmate ik iets nodig had.

‘Oh, die klant wilt een factuur hebben? Dan maak ik toch even snel een factuurtje?’ etc. Hierdoor werd het een grote mengelmoes van verschillende stijlen, lettertypes en kleuren.
Denk er dus voor dat je begint en je misschien nog geen budget hebt voor een professionele huisstijl. Dat je er wel voor zorgt dat je hebt nagedacht over dingen als welke kleur je gaat gebruiken, welke lettertypes en wat je überhaupt wilt uitstralen met je look & feel. En zorg ervoor dat je deze ook consistent blijft gebruiken.

Een goedkoop logo aanschaffen

Er zijn verschillende websites waar je al voor een paar euro een logo aan kan schaffen. Ondanks dat dit een goed idee lijkt om geld te besparen, kan ik je verzekeren dat dit niet zo is. Een kant en klaar logo zorgt ervoor dat je uiteindelijk teleurgesteld gaat raken, want het zal nooit je visie, kwaliteit of waarde uitstralen die je voor ogen hebt.

Je kunt er van uitgaan dat je dit logo gaat vervangen later, waardoor je uiteindelijk dus meer geld spendeert aan je logo dan wanneer je meteen een goed logo laat maken. Plus, het logo zal een van de meest herkenbare elementen zijn van je huisstijl, wil je dat anderen je herkennen aan dat slechte logo?

Het kan dus verstandig zijn om iets van budget vrij te maken, om in ieder geval een logo te laten ontwerpen door een grafisch ontwerper. Deze zorgt er in ieder geval voor dat je alle nodige formaten krijgt om je logo zowel online als in print te gebruiken.

Vraag je grafisch ontwerper ook meteen welke kleuren hij of zij heeft gebruikt, of welk lettertypes. Zodat je deze kunt blijven gebruiken in je andere huisstijl elementen, zoals je briefpapier of visitekaartjes.

Vijf huisstijl fouten die je moet vermijden

De DIY methode

Tenzij je zelf een grafisch ontwerper bent, kan ik deze manier ook afraden. Ook dit klinkt logisch vanuit een budget perspectief. Want waarom zou je een ontwerper geld betalen om kleuren, lettertypes etc. voor je uit te kiezen als je dat ook zelf kan? Voor de eerste fase van je bedrijf kan dit wellicht interessant zijn. Maar als je wat verder komt, of bent, dan is dit toch niet het slimste idee.

Toch kan ik je aanraden om je te focussen op hetgeen wat je het beste kan. Heb je een bedrijf dat zich focust op catering, evenementen plannen of fotografie? Steek dat daar vooral je tijd in en laat het grafische gedeelte over aan iemand die er verstand van heeft.

Een goede grafisch ontwerper weet precies wat je allemaal nodig hebt om je merk sterk neer te zetten en zou genoeg ervaring moeten hebben om een aantal fouten te vermijden.

Je huisstijl regelmatig veranderen

Dit is een lastige voor mensen die gevoelig zijn voor de laatste trends. En ook ik als ontwerper vind het lastig om niet constant alles aan te passen. Er is altijd wel iemand anders die een beter of mooier visitekaartje heeft, of een nieuw lettertype gebruikt in zijn huisstijl waar je jaloers op bent.

Maar toch moet je proberen te vermijden om iedere zoveel maanden een nieuwe huisstijl te hebben. Een tijdloze huisstijl straalt uit dat je een visie hebt en je kernwaardes serieus neemt. Plus door vast te houden aan je huisstijl bouw je in de loop der tijd een herkenbare identiteit op die stevig in zijn schoenen staat.

Alles zo snel mogelijk willen hebben

Als je inderdaad heb besloten om je eigen bedrijfje te beginnen wil je natuurlijk ook zo snel mogelijk aan de slag. Maar ook als je al een tijdje bezig bent en je huurt een ontwerper in voor je huisstijl is het begrijpelijk dat je alles zo snel mogelijk wilt hebben. En toch is dit een gevaarlijk struikelpunt.

Natuurlijk kun je een logo in een uur tijd maken en uitwerken, maar of het dan net zo’n sterk logo zal zijn als iets waar meer aandacht aan is besteed. Neem de tijd om een goede visie te creëren.

Wie ben je, wat doe je, en wie wil je zijn? Het neerzetten van een aantal kernwaardes kost tijd en het visualiseren van die kernwaardes ook. Zorg ervoor dat je het serieus neemt want hiermee bouw je de basis voor een uitgebreide huisstijl waar nog veel meer aan te koppelen valt dan alleen een logo of een website, zo kun je ook bijvoorbeeld je fotografiestijl baseren op je kernwaardes, of je tone of voice.

Hoe moet je deze fouten vermijden?

Ik heb al een aantal tips gegeven over hoe je deze vijf fouten kunt vermijden. Het meest belangrijke is erkennen dat een goede huisstijl nou eenmaal tijd en geld in beslag neemt. Denk goed na over wat je doel is, hoe je jezelf ziet over vijf jaar en hoe je daar wilt komen. Investeer in een goede ontwerper die jou begrijpt en weet wat je wilt. Deze kan je helpen met het bouwen van een goede huisstijl.

Natuurlijk zijn dit tips of op zijn minst punten om over na te denken bij het ontwerpen van je huisstijl. Mocht je geïnteresseerd zijn om eens samen te werken met mij om een huisstijl voor jouw bedrijf te bedenken, dan wil ik je graag daarbij helpen.

Wat zijn fouten die jij tegenkwam toen je je bedrijfje opstartte? Of dingen die je vaak ziet gebeuren bij anderen? Deel ze in de comments!

Comments

comments

Posted by:Thomas Meijer

Vierentwintigjarige ontwerper, fotograaf en liefhebber van alle creatieve dingen. Hoofdredacteur bij Mishmag en grafisch ontwerper bij ijsthee