Ongeveer 2 maanden geleden werd het aangekondigd; De nieuwe Xbox One S. En sinds een paar weken kun je het nu zelf ook in de winkel halen. Normaal zijn we niet zo heel erg van de games hier op Mishmag. Behalve de nodige uurtjes die we doorbrengen in Pokémon Go, gamen we niet zo veel. Maar als liefhebbers van goed design, viel de Xbox One S ons wel meteen op.

Het ontwerp van de Xbox One S 1

Want, wat blijkt nu? Een van de mensen die mee heeft gewerkt aan de Xbox One S, heeft een boekje opengedaan over het ontwerp. Diegene bleek niemand minder dan Andrew Kim te zijn, een jonge afgestudeerde product designer, die de aandacht van Microsoft op een bijzondere wijze wist te grijpen.

Tijdens zijn studie in 2012 had hij namelijk de opdracht gekregen om een nieuw product te ontwerpen, en terwijl zijn klasgenoten trots hun nieuwe stoel of kast lieten zien. Bleek Andrew al die dagen bezig geweest te zijn met een volledige nieuwe huisstijl ontwerp voor Microsoft.

Ondanks dat hij zich niet aan de opdracht had gehouden, was zijn docent aangenaam verrast. Ook de media, want al vrij snel werd het opgepikt door alle grote websites en is het dus ook Microsoft het niet vergaan. Logisch natuurlijk dat ze Andrew een baan aanboden.

Het ontwerp van de Xbox One S 2

Wat Andrew’s eerste taak was bij Microsoft kun je dus wel raden. Zich bezig gaan houden met het ontwerp van de Xbox One S. Toen het apparaat werd gepresenteerd, leek het haas wel alsof het beïnvloed was door Dieter Rams. Dieter is een van de grootste invloeden van Andrew.

This was the first project assigned to me after joining Microsoft. After the launch of Xbox One, the design team began investigating a new approach to game console design. For Xbox One S, we wanted to create a more friendly and universal product that doesn’t evoke traditional “gaming” cues. We also wanted to simplify the hardware to align with the new Windows 10 design language that was being developed in unison. This simplification started with implementing a unibody construction that reduces the external shell count to just three parts. We also dramatically reduced the size of the device and removed the bulky external power supply. The final design is architectural, logical and easily accessible thanks to its surprisingly low price point

Het ontwerp van de Xbox One S 8

Het ontwerp van de Xbox One S 7Het ontwerp van de Xbox One S 6Het ontwerp van de Xbox One S 4Het ontwerp van de Xbox One S 3

Comments

comments

Posted by:Thomas Meijer

Vierentwintigjarige ontwerper, fotograaf en liefhebber van alle creatieve dingen. Hoofdredacteur bij Mishmag en grafisch ontwerper bij ijsthee