Wat is het grootste gevaar van Netflix? Te lang een serie binge watchen natuurlijk. Maar dat is nou nét het doel. Door middel van speciale algoritmes weet Netflix precies wat je wilt zien en waarom. Daarnaast testen ze constant kleine design veranderingen in de interface voor je laptop, smartphone en tv. Zodat ze hun app optimaal kunnen afstemmen op jou.

Iets wat ze bijvoorbeeld flink zijn gaan testen afgelopen jaar, is welke afbeeldingen het beste werken, en waarom. In eerste instantie maakte Netflix gebruik van het standaard materiaal dat werd aangeleverd door de film studio’s. Totdat ze zelf gingen testen met alternatieve afbeeldingen.

Door het experiment kwamen ze erachter dat sommige films en series tot 30% beter bekeken werden dan wanneer ze de standaard afbeelding gebruikten. Helemaal nadat ze de afbeeldingen gingen afstemmen op de gebruiker was een groot verschil te zien.

Netflix stemt alles af op jou specifiek

Netflix heeft meer details vrijgegeven over wat ze hebben geleerd door al die afbeeldingen te testen. Hierdoor werd een bepaald patroon zichtbaar, en konden ze zien welke factoren meespeelde in het succes van sommige series.

Bijvoorbeeld de serie Unbreakable Kimmy Schmidt is veel getest. Wat bleek? Complexe emoties op de gezichten zorgde ervoor dat kijkers geïnteresseerd werden in de serie. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de toon en het gevoel van de serie. Zo kun je beter bepalen waar de serie over gaat, en of je in de juiste stemming bent hiervoor. Hieronder zie je afbeeldingen die Netflix heeft getest, het plaatje met de groene pijl bleek het beste te scoren.

Netflix weet precies waarom je welke series kijktDaarnaast ontdekte Netflix dat het beter is om niet al teveel karakters in de thumbnail te laten zien. Bij Orange is the New Black stond de hele cast op de foto voor het eerste seizoen. Bij seizoen 2 is er bewust gekozen om alleen de hoofdpersonage te gebruiken, ondanks dat de cast vele spelers kent. Wat nog meer opvallend is, is dat slechteriken beter scoren dan de goede karakters. Zowel in actiefilms als in tekenfilms.

Netflix weet precies waarom je welke series kijkt

Netflix heeft ons door, we houden van slechteriken

Logisch is het dat niet iedereen hetzelfde is, dus niet iedereen heeft dezelfde voorkeur. Dit maakte de testen die Netflix uitvoerde erg interessant. Ben je een vrouw? Dan werken andere afbeeldingen beter dan wanneer je een man bent. Maar ook de afkomst en in welk land je woont blijkt een verschil op te leveren.

De serie Sense8, waar in elke aflevering een karakter uit een ander land met een andere cultuur centraal staat, was natuurlijk de perfecte gelegenheid om dit te testen. Wat bleek, elk land had een uitgesproken voorkeur over welke afbeelding het meest geklikt en dus gekeken werd. Preciezere details worden er niet gegeven, maar onderstaande afbeelding laat aardig goed zien welke varianten populair zijn over de hele wereld.

Netflix weet precies waarom je welke series kijkt

Waar jij misschien gewoon lekker een serie of film wilt kijken zodra je op de bank ploft en Netflix aanzet. Is dit voor de data analisten onder ons ontzettend interessant. De user database van Netflix is natuurlijk gigantisch groot, en verspreid over de hele wereld. Waardoor je de perfecte proefpersoon bent voor de experimenten die onbewust op je worden uitgevoerd. Kijk vanavond nog maar eens goed als je vanavond weer gaat Netflixen. Zorgen de afbeeldingen die je ziet in je keuze menu ervoor dat je ze sneller gaat kijken?

Comments

comments

Posted by:Thomas Meijer

Vierentwintigjarige ontwerper, fotograaf en liefhebber van alle creatieve dingen. Hoofdredacteur bij Mishmag en grafisch ontwerper bij ijsthee

Geef een reactie