Hoe maak je orgaan transplantaties bespreekbaar? Terwijl het voor sommige bijna vanzelf sprekend is om donor te worden. Ligt het bij anderen een stuk gevoeliger. En dan terwijl het zoveel levens kan redden. Op dit moment is er een groot tekort aan kinderorganen, een nog gevoeliger onderwerp.

In japan hebben jaarlijks zo’n 14,000 kinderen een orgaan transplantatie nodig, terwijl er maar ongeveer 300 een nieuw orgaan krijgen. Schrikbarend weinig. Dit komt mede door de strenge regelgeving in Japan en de cultuur waarbij het gebruikelijk is dat een lichaam nog volledig intact is bij een crematie.

Reden genoeg dus voor een campagne om mensen bewuster te maken van dit probleem. Maar, hoe snijdt je zoiets gevoeligs aan? Zeker als het om kinderen gaat? Door gebruikt te maken van knuffels die een transplantatie zijn ondergaan.

Deze knuffels zien er in sommige gevallen nog beter uit dan voorheen en kunnen weer een tweede leven tegemoet. Deelnemers kunnen hun speelgoed doneren, of vragen op hun knuffels te laten repareren. Daarna wordt er gevraagd om een dankbriefje te schrijven naar de donor, om zo mensen serieuzer na te laten denken over de voordelen.

De campagne Second Life Toys werd bedacht door een groot reclame bureau in samenwerking met Green Ribbon, een Japanse donororganisatie. Wat vind jij van de campagne?

Deze knuffels krijgen een transplantatie in een orgaancampagne Deze knuffels krijgen een transplantatie in een orgaancampagne Deze knuffels krijgen een transplantatie in een orgaancampagne Deze knuffels krijgen een transplantatie in een orgaancampagne Deze knuffels krijgen een transplantatie in een orgaancampagne Deze knuffels krijgen een transplantatie in een orgaancampagne Deze knuffels krijgen een transplantatie in een orgaancampagne Deze knuffels krijgen een transplantatie in een orgaancampagne Deze knuffels krijgen een transplantatie in een orgaancampagne Deze knuffels krijgen een transplantatie in een orgaancampagne Deze knuffels krijgen een transplantatie in een orgaancampagne

Comments

comments

Posted by:Thomas Meijer

Vierentwintigjarige ontwerper, fotograaf en liefhebber van alle creatieve dingen. Hoofdredacteur bij Mishmag en grafisch ontwerper bij ijsthee

Geef een reactie