Collected Coffee is een New Yorkse koffie-abonnement, gericht op het leveren van de beste bonen, geselecteerd door speciale branderijen. En zoals je al weet, zijn wij hier gek op koffie.

Het bedrijf werkte samen met het Canadese design bureau Fivethousand Fingers om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen, bestaande uit onder andere een logo, verpakkingen en een nieuwe website.

De huisstijl van Collected Coffee lijkt wel kunst

Belangrijk bij het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl was dat de koffiekenner geprikkeld moest worden door het ontwerp en dat het een luchtige en hedendaagse uitstraling moest krijgen. Fotografie speelde hier een belangrijke rol in.

Zoals je ziet is het logo goed uitgedacht en uitgewerkt en bestaat het uit twee samenvallende lijnen, die het monogram uitbeelden. Dit staat weer in een sterk contrast met het logotype, wat een klasiekere en tijdloze uitstraling heeft.

De huisstijl van Collected Coffee lijkt wel kunst

De huisstijl van Collected Coffee lijkt wel kunst

Het logo speelt op een slimme manier met een traditioneel en persoonlijke touch van een vakman en benadrukt de meer formele kwaliteiten en ervaringen die je mag verwachten van een koffiekenner.

Door het gebruik van een felle blauwe inkt op een witte achtergrond (iets wat wij hier op Mishmag wel kunnen waarderen), is de huisstijl op zowel print als online een welkome verandering in de wereld van vaak donkere en authentiekere huisstijlen in de koffie wereld.

De huisstijl van Collected Coffee lijkt wel kunst

Kennis over de producten komt naar voren op de verpakkingen door een duidelijke hiërarchie en grid, waar de goede typografie zijn werk doet. Dit zorgt voor een mooi gebalanceerd totaal, wat bijna doet denken aan de kaarten met informatie die je vind in een museum, naast een schilderij.

Juist door het rustieke en aardse karakter van koffie te negeren en meer te focussen op het ambacht en de kunst lijkt het Collected Coffee zich meer te presenteren als een intelectuele kenner van koffie.

De huisstijl van Collected Coffee lijkt wel kunst

De illustraties nemen het concept van het monogram van Collected Coffee over en voegen meer visueel karakter toe aan de huisstijl. De drie kernwaarden (ontdekken, expirimenteren en genieten) komen op deze manier prachtig naar voren.

Voor velen zal dit concept erg uit de hoogte lijken. De fotografie is wat saai, de esthetische elementen zijn schaars, maar samen vormen ze een wel uitgedachte en gebalanceerde huisstijl, die goed gefocust is op een specifieke doelgroep.

De huisstijl van Collected Coffee lijkt wel kunst

Uiteraard is Collected Coffee niet de enige inspiratie voor een huisstijl die we hebben. Wat vind jij van het geheel? Een welkome vertoning, of is het allemaal te saai en te strak? Laat je mening achter in de comments.

De huisstijl van Collected Coffee lijkt wel kunst

Via: BP&O

Comments

comments

Posted by:Thomas Meijer

Vierentwintigjarige ontwerper, fotograaf en liefhebber van alle creatieve dingen. Hoofdredacteur bij Mishmag en grafisch ontwerper bij ijsthee