Voor meer dan 10 jaar was Adobe Experience Design, dé toonaangevende afdeling binnen Adobe. Door het organiseren van evenementen voor ontwerpers, en het bezighouden met experimentele en nieuwe functies binnen Adobe zorgden ze ervoor dat de markt zich bleef vernieuwen. Maar sinds kort gaat de organisatie door het leven als Adobe Design.

Door het onlangs aangekondigde nieuwe programma, Adobe Experience Design, moest de organisatie van naam veranderen. En dat terwijl ze zichzelf vorig jaar nog een prachtige nieuwe huisstijl hadden aangemeten.

Gelukkig was het niet nodig om een compleet nieuwe huisstijl te verzinnen voor Adobe Design. En konden er een hoop elementen hergebruikt worden. Het ging tenslotte alleen om een naamsverandering.

Lees ook: 5 huisstijl fouten die je moet vermijden

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 9

De uitdaging

De oorspronkelijke uitdaging binnen het ontwerpproces was hoe ze de perfecte balans konden creëren tussen de bestaande en de nieuwe huisstijl. Er waren namelijk genoeg elementen waar lang over nagedacht was en die ook prima in de nieuwe huisstijl gebruikt konden worden. In de eerste schetsen is dat goed terug te zien.

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 11

De ideeën & schetsen
Al snel kwam het team erachter dat het wellicht beter was om met een schone lei te beginnen. Daarom werd besloten om de ‘A’ te laten vervallen in hun logo, en te focussen op de letter ‘D’ als basis. Er werden nieuwe manieren uitgezocht om de letter visueel uit te kunnen drukken. En na een tijd werd alles beperkt tot slechts 3 concepten.

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 15
Concept 1: Negatieve ruimtes

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 8
Concept 2: Dynamische ruggengraat

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 10
Concept 3: Opgesneden delen

Het kiezen van een richting
Er werd gekozen om verder te gaan met het tweede concept, maar wel met een lichte verandering. Door te spelen met het idee van pixels als bouwstenen in de rug van de D, begon het team met een onderzoek hoe ze het beste de verhouding tussen de rug en de boog van de D konden gebruiken.

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 12

Uiteindelijke logo van Adobe Design

Het uiteindelijke logo van Adobe Design laat de visuele impact zien van een simpel en elegant logo. De pixels in de rug van de letter D, die naar voren is geplaatst, laat zien waar het Adobe Design team voor staat en probeert te doen. De volgende stap zetten om zo een innovatieve digitale ervaring te creëren.

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 18

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 5

Het bouwen van een identiteit
Nadat het logo af was, werd het tijd voor de volgende stap: het opbouwen van een identiteit. Want zoals je wellicht al weet, bestaat een huisstijl uit veel meer dan alleen een logo. Het logo werd uit elkaar gehaald, en alleen de basis vormen bleven over. De vierkante pixel en de cirkel. Vanuit deze twee vormen werden verschillende elementen gecreëerd die als bouwblokken konden dienen voor de visuele beeldvorming.

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 2

Posters
Om meer bekendheid te creëren voor het team, werd besloten om ook een aantal posters te maken die de mogelijkheden van de visuele identiteit laten zien. Door zich te beperken tot ‘één design move’ en het gebruiken van een gradient werden diverse posters gecreëerd door het team. De kleuren en de gradients zijn een referentie naar de oude huisstijl.

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 4

De tweede serie posters werden gemaakt met als uitgangspunt ‘beweging’. Op deze manier is te visualiseren wat verschillende elementen met elkaar kunnen doen.

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 6

Overige huisstijl uitingen

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 1

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 7

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 13

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 14

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 16

De nieuwe huisstijl voor Adobe Design is geweldig 17

Via: Behance

Comments

comments

Posted by:Thomas Meijer

Vierentwintigjarige ontwerper, fotograaf en liefhebber van alle creatieve dingen. Hoofdredacteur bij Mishmag en grafisch ontwerper bij ijsthee