Dieter Rams is voor vele ontwerpers een begrip. Maar om de volgende generatie mee te geven wat Dieter heeft geleerd in zijn leven, wordt er eindelijk een documentaire gemaakt over hem. Filmmaker Gary Hustwit (Bekend van Helvetica & Objectified) mag twee weken lang alles vragen aan Dieter Rams.

Hustwit’s onderzoek zal de eerste echte documentaire worden over de ontwerper die, in zijn volledige carrière, meer dan 500 producten heeft ontwerpen, waarvan de kans groot is dat er thuis wel wat van had staan.

Door de documentaires over Helvetica, Objectified en Urbanized, Huwstwit is ervaren met het zoeken naar interessante verhalen in de wereld van design. Deze keer zegt Hustwit “Ik ben ook geïnteresseerd in het onderzoeken welke rol de gemaakte objecten in ons leven spelen, en met name de relatie die wij hebben met degene die ze ontworpen hebben.”

Dieter Rams krijgt de documentaire waar we op wachten

“We hopen meer te weten te komen over Ram’s nog nooit vertelde verhalen, en de man en zijn ideeën over design.” zegt Hustwit. Doormiddel van gesprekken tussen Hustwit en Rams, probeert de documentaire licht te schijnen op de filosofie, het proces, de inspiraties en zelfs zijn teleurstellingen.

“If I had something to do in this world again, I would not want to be a designer. Because I believe, in the future, it will be less important to have many things and more important to exercise care about where and how we live.” — Dieter Rams

Het is niet alleen dat zijn ideeën het nog steeds goed doen bij de nieuwe generatie. Ook de producten die door Rams zijn ontworpen vinden vandaag de dag nog steeds een nieuw thuis. Ram’s werk wordt bijvoorbeeld als grote inspiratiebron gebruikt bij onder andere Apple’s producten. Jonathan Ive, Chief Design Officer bij Apple heeft als eens aangegeven dat Ram’s mogelijkheid om de vorm van een product zo terug te brengen naar zijn meest logische en duidelijke vorm zo bijzonder is. Hij blijft eenzaam aan de top staan als het gaat om zoveel producten te creëren die zo consistent mooi, duidelijk en begrijpbaar zijn.

Dieter Rams krijgt de documentaire waar we op wachten

Een paar weken terug, Hustwit heeft een Kickstarter Campagne gestart om zo de documentaire mogelijk te maken. Al het geld dat wordt verzameld zal gaan naar het nabewerken en het produceren van de film. Op dit moment heeft de film al veel meer dan de benodigde $200.000 opgehaald. Dus verwacht Rams ergens in 2017 te kunnen zien.

Comments

comments

Posted by:Thomas Meijer

Vierentwintigjarige ontwerper, fotograaf en liefhebber van alle creatieve dingen. Hoofdredacteur bij Mishmag en grafisch ontwerper bij ijsthee