Facebook, onze interactieve agenda, bestaat al sinds 2004. Al twaalf jaar is deze website actief en heeft het al meer dan anderhalfmiljard gebruikers. Vanaf 2010 walste Facebook over Hyves heen, en voor zover ik weet ken ik niemand die Myspace nog gebruikt. Myspace? Wat is dat dan? Lees dat hier maar even. Waarom blijft Facebook de grootste speler op het gebied van sociale netwerken en waarom lijkt het volgende slachtoffer van Facebook Twitter te zijn?

Interactieve agenda èn contactenlijst

Geen een platform is zo actueel als Facebook. Daar komt nog bij dat (bijna) iedereen in je sociale kring een Facebookaccount heeft. Diegene die dat niet hebben lijken dit uit principe niet te doen, of willen juist rust in hun dagelijkse leven (wat op zich best begrijpelijk is). Desalniettemin betekent dit dat jouw contactenlijst zo goed als actueel is op deze website. Sterker nog, Facebook geeft nu zelf suggesties van mensen die je wellicht zou kennen. Bijvoorbeeld van dat ene feestje waar je heen was, of die ene cursus van afgelopen weekend. Handig toch? Behalve wanneer je bepaalde mensen wilt ontwijken natuurlijk. (in die categorie vallen juffen en meesters van je oude basisschool of je tandarts bijvoorbeeld, je snapt wat ik bedoel).

Facebook

Als agenda is het sociale platform ook niet mis. Populaire evenementen en gebeurtenissen worden ingepland in Facebook en al je vrienden zien dat jij naar een feest of concert gaat, cool toch? Daarnaast zie je ook gelijk wie van je vrienden ook op het festivalterrein zal rondlopen. Iets waar Twitter nog een puntje aan kan zuigen. Maar nu klaar met de verkooppraatjes.

Doet Twitter hier iets aan?

Daar lijkt het wel op. Twitter probeert met ‘nieuwe’ snufjes het publiek bij zich te houden. Neem bijvoorbeeld de gif-plugin of topics die populair zijn en spontaan in je feed verschijnen. Bij Twitter hopen ze door deze nieuwe toeters en bellen mee te kunnen gaan met de tijd. Echter valt het niet te ontkennen dat ook bij Twitter ze de hete adem van Facebook in hun nek voelen.

Is Facebook dan onsterfelijk?

Zoals de Engelsen het zo mooi kunnen verwoorden: “time will tell.” Het moet nog blijken of deze gigant in de toekomst zijn publiek gaat verliezen, bijvoorbeeld mensen die geïrriteerd raken van Candy-Crushmeldingen en foto’s van nieuwe baby’s of familieweekenden. Op dit moment is Facebook nog steeds de dagelijkse digitale krant met nieuws van alle mensen om je heen, en zal het gevoel ‘dat je wat mist’ als je niet online bent nog steeds blijven bij mensen die er actief gebruik van maken. Foto’s, video’s en tekstberichten: werkelijk alles komt voorbij.

Je zou ook kunnen redeneren dat hoe groter Facebook wordt, hoe groter de kans is dat de boel explodeert. Andere ‘kleinere’ sociale platforms proberen de aandacht van Facebook weg te trekken, zoals Snapchat of Instagram (hoewel Instagram toch stiekem eigendom is van Facebook). Vooral Snapchat blijft een brutale kleine app, die eerdere biedingen van Facebook en Google heeft geweigerd.

Op dit moment gebruikt (bijna) iedereen nog steeds Facebook. Het miljardenbedrijf lijkt onsterfelijk. En dat allemaal begon als een simpel idee van een student. Ik denk dat Mishmag ook maar eens naar de beurs moet, wie weet wat Bill aan ons wilt betalen.

Comments

comments

Posted by:Thomas Korver

Fotograaf, schrijver, koffieverslaafde en muziekliefhebber. Zo zou ik mezelf omschrijven tenminste. Ik ben Thomas, 19 jaar en ontzettend enthousiast over alles wat met fotografie en lifestyle te maken heeft!

Geef een reactie